Huiswerkbegeleiding

 

Huiswerk maken? Ik moet het eerste kind nog tegen komen die daar zin in heeft! Maar toch weet iedereen dat het er nu eenmaal bij hoort. Niet doen is geen optie. Het leidt tot gele kaarten op school, boze docenten en erger nog, slechte cijfers.

Veel kinderen hebben moeite om na een schooldag te beginnen aan hun huiswerk. Naast het feit dat ze net uit school komen en er geen zin in hebben, zijn de afleidingen vaak te groot. Eerst even relaxen, gamen, wat eten, TikTokken. De tijd vliegt voorbij.

Als ze eenmaal hun boeken hebben opengeslagen blijkt het dat veel kinderen het moeilijk vinden om de focus erbij te houden. De telefoon staat namelijk niet stil. Appjes en Snaps blijven binnen komen. De vrienden en klasgenoten staan namelijk altijd ‘aan’ en niet reageren op een appje of Snap is onbeleefd. Het maken van huiswerk kan hierdoor veel langer duren dan nodig is en vaak wordt het taakgericht in plaats van doelgericht gemaakt om het maar af te hebben. En dat is zo zonde! Huiswerk wordt namelijk niet voor niets opgegeven. Het doel is om de uitgelegde stof in de les nog eens rustig te herhalen en te oefenen. Als dit goed gedaan wordt, dan is het leren voor de toets vaak geen grote opgave meer. Tenslotte is alle stof behandeld, bestudeerd en geoefend. Maar als het huiswerk niet met dit doel in het achterhoofd gemaakt wordt, dan worden de toetsen een stuk lastiger.

Hoe gaat dat dan bij Studia?

Na school komen de kinderen naar mij toe. Dat kan zijn al om 14.30, maar ook pas om 16.30. Het ligt er maar net aan tot hoe laat hun laatste uur duurt. Zodra ze er zijn zoeken ze een plekje aan de grote tafel en checken ze nog even hun telefoon en ronden ze hun gesprekken af. Inmiddels heb ik op onze app gezet waarvoor ze allemaal huiswerk hebben en welke toetsen er voor de deur staan. Na een minuut of 10 relaxen met wat limonade, warme chocomel en een paar koekjes gaat de telefoon weg en gaan ze aan de slag.

Ik streef er naar om niet meer dan 8 kinderen tegelijkertijd te begeleiden. Meestal zitten we met minder. Dit komt omdat de ene leerling vroeger uit is dan de andere. Na 1,5 uur huiswerk maken zijn de meeste kinderen wel klaar en gaan ze naar huis. Mijn openingstijden zijn ruim (namelijk van 14.30 tot 18.00), waardoor het niet erg is als een leerling pas wat later uit is. Er blijft genoeg tijd over bij Studia om het huiswerk te maken.

Hoe vaak is Studia?

Iedere leerling komt minimaal twee dagen in de week naar Studia. De reden hiervoor is dat ik anders de leerling niet goed kan helpen met zijn of haar planning voor toetsen. Deze worden in verreweg de meeste gevallen een week van tevoren opgegeven. SO’s kunnen korter van tevoren opgegeven worden. Stel dat een leerling alleen op donderdag naar Studia komt en die vrijdag wordt een toets opgegeven voor de vrijdag daarna. De leerling heeft dat maar één dag bij mij om deze toets voor te bereiden. Dat is niet handig en leidt alleen maar tot stress.

Hoe ziet de begeleiding eruit?

Door mijn jarenlange ervaring als docent in het middelbare onderwijs en met het geven van huiswerkbegeleiding kan ik nagenoeg alle inhoudelijke vragen van leerlingen beantwoorden. Dit helpt ze om de stof beter te begrijpen en daardoor wordt het maken van het huiswerk makkelijker en gaat het sneller. Daarnaast help ik ze met het maken van planningen voor toetsweken. In de praktijk komt het erop neer dat ik een planning op maat maak inclusief voorstellen voor manier van leren. Voor een wiskundetoets moet je namelijk anders leren dan voor een toets voor Frans of geschiedenis. Ik leg uitgebreid uit hoe ze voor de toets kunnen leren en wanneer ze wat moeten doen om een goed cijfer te kunnen halen.

Dè perfecte manier van leren bestaat niet. Deze is namelijk voor iedereen anders. De een leert door alleen te lezen, dan ander door schriften vol te schrijven met samenvattingen. De grootste uitdaging voor leerlingen is om hùn manier van leren te vinden. Waar ik ze in stimuleer is om dit te doen door passief en actief te stof te bestuderen. Dus niet alleen door de stof te lezen, maar ook om hier iets mee te doen. Dit kan zijn door een samenvatting te maken, een begrippenkaart te maken, leerdoelen uit te werken of door gemaakte opdrachten nog een keer te maken. Waar het op neer komt is dat ze de stof moeten gaan toepassen. Door de jaren heen heb ik veel oefenmateriaal verzameld waarmee ze met de stof kunnen oefenen. Dat is namelijk de beste manier om te testen of ze zich de stof eigen hebben gemaakt of dat ze nog even verder moeten met leren.

Geen enkel kind vindt het leuk om huiswerk te maken, maar mijn ervaring is ook dat de meeste kinderen het niet erg vinden om naar Studia te komen. Iedereen zit er namelijk in hetzelfde schuitje. De sfeer is ongedwongen en het is er zelfs wel een beetje gezellig. Er zitten kinderen aan tafel van brugklas tot examenjaar, van basis/kader t/m VWO. Kortom, Studia is een veilige, rustige plek waar leerlingen hun huiswerk kunnen maken en inhoudelijke vragen kunnen stellen over de stof en hulp krijgen met het plannen en leren voor toetsweken.